Roberto Martinez telah mendedahkan Romelu Lukaku akan terlepas perlawanan pembukaan Piala Dunia Qatar ketika Belgium menentang Kanada dan mungkin tidak memainkan sebarang bahagian dalam peringkat kumpulan.

Penyerang itu telah mengalami permulaan yang mengecewakan untuk tempoh keduanya bersama Inter selepas kembali dengan pinjaman sepanjang musim dari Chelsea.

Lukaku hanya membuat lima penampilan untuk kelab Serie A itu musim ini, menghabiskan dua bulan dalam proses pemulihan akibat kecederaan paha sebelum mengalami satu lagi masalah bulan lalu.

Penjaring terbanyak The Red Devils belum bersedia untuk pertemuan dengan Kanada di Stadium Ahmad Bin Ali hari ini dan Martinez berkata tiada jaminan dia akan bersedia untuk perlawanan Kumpulan F menentang Maghribi dan Croatia.

Ketua jurulatih Belgium itu berkata semalam, "Kami sangat gembira dengan cara dia berkembang. Dia menjalani sesi latihan yang sangat baik semalam, bukan bersama kumpulan, tetapi berkembang dengan cara yang stabil. Kami tidak mempunyai garis masa buat Lukaku.

"Saya tidak dapat memberitahu sama ada dia akan menjadi perlawanan kedua atau perlawanan ketiga. Jika saya mengikut nasihat perubatan, pada ketika ini ia akan menjadi perlawanan ketiga. Jika saya mengikut perasaan pemain, mungkin kita' saya mendapat peluang untuk perlawanan kedua."

Eden Hazard juga mengalami masalah kecergasan sejak berpindah ke Real Madrid, di mana dia gagal memberikan impak yang diharapkan daripadanya.

Martinez menyokong kaptennya untuk menunjukkan apa yang dia boleh lakukan di pentas antarabangsa sekali lagi.

"Ia adalah situasi yang sukar daripada segi minit permainan," kata pemain Sepanyol itu. "Kami adalah pasukan yang lebih baik apabila Eden Hazard berada di bilik persalinan kami, itu sudah pasti."