Luis Enrique memohon maaf kepada penyokong Sepanyol selepas tersingkir daripada Piala Dunia Qatar 2022, yang turut menyaksikan dia kehilangan jawatannya.

Selepas kebuntuan jaringan sepanjang 120 minit ketika menentang Maghribi dalam pusingan 16 awal pagi kelmarin, juara edisi 2010 itu tersingkir dalam penentuan sepakan penalti.

Kontrak Luis Enrique sepatutnya tamat pada penghujung kejohanan itu dan Persekutuan Bolasepak Diraja Sepanyol (RFEF) mengesahkan malam tadi bahawa dia tidak akan kekal selaku ketua jurulatih pasukan kebangsaan berkenaan.

RFEF selepas itu mengumumkan bahawa Luis de la Fuente akan mengambil alih tanggungjawab itu, di mana dia sebelum ini menguruskan skuad B-21 Sepanyol.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Luis Enrique memberikan penghargaan buat kesemua yang telah membantunya sepanjang mengendalikan Sepanyol sambi menggesa setiap penyokong pasukan itu untuk terus teguh di belakang De La Fuente.

"Ia bermula empat tahun lalu dan betapa cepatnya masa berjalan," kata Luis Enrique dalam satu ciapan Twitter.

"Saya hanya boleh berbanyak terima kasih kepada mereka yang melantik saya sebanyak dua kali (presiden, Rubiales, dan pengarah sukan, Molina), kepada semua pekerja RFEF, yang banyak kita kongsikan pengalaman, dan sudah pasti buat kesemua pemain yang telah menunjukkan teladan dalam kelakuan mereka dan percaya kepada idea yang diketengahkan.

"Saya mohon maaf, saya tidak dapat membantu lagi.

"Ia merupakan sesuatu yang amat istimwa untuk menjadi sebahagian daripada ini.

"Yang terakhir buat penyokong yang telah bersatu hati menunjukkan sokongan buat kami setiap masa, terutama pada waktu yang paling sukar.

"Sudah sampai masanya untuk mengucapkan selamat tinggal dan kes ini merupakan hanya sedikit cerminannya... apa yang pasukan ini perlukan adalah sokongan sepenuhnya agar Luis de la Fuente dapat mencapai segala yang diinginkan," katanya.