Robert Lewandowski terlepas peluang menyempurnakan penalti selepas Poland terpaksa berpuas hati dengan seri tanpa jaringan dalam aksi pembukaan Kumpulan C Piala Dunia Qatar bertemu Mexico.

Penyerang Barcelona itu telah diberikan penalti untuk menjaringkan gol pertama di pentas Piala Dunia namun dinafikan penjaga gol Mexico, Guillermo Ochoa.

Mexico menawarkan ancaman lebih besar pada separuh masa pertama dengan Hirving Lozano membuktikan sumber serangan utama mereka.

Pemain sayap Napoli itu mencipta peluang pertama mencatat rekod selepas lima minit, hantaran lintangnya dari sebelah kanan melepasi Wojciech Szczesny tetapi Alexis Vega gagal menampan bola dengan kemas.

Poland turut berusaha melancarkan serangan, Lewandowski melakukan lorongan buat Jakub Kaminski tetapi pemain pertahanan Mexico, Jesus Gallardo, cemerlang memastikan gawang Mexico tidak ditembusi.

Vega sekali lagi berpeluang mendapatkan jaringan dan pada pukulan separuh masa, Szczesny menepis keluar percubaan Jorge Sanchez.

Poland dianugerahkan sepakan penalti apabila Hector Moreno menjatuhkan Lewandowski dan ia telah disahkan menerusi VAR.

Ochoa, yang sering menjadi wira Mexico di pentas Piala Dunia, muncul semula, bagaimanapun, bijak membaca gerakan sepakan Lewandowski memastikan kedudukan seri 0-0 hingga tamat permainan.