Di sebalik tewas 0-4 di tangan Australia di pusingan 16 Piala Asia Qatar, Pengurus skuad Indonesia, Shin Tae-yong, menegaskan prestasi pasukannya jauh lebih baik dan tidak mencerminkan keputusan perlawanan.

“Kami tidak bernasib baik dibolosi awal -- jika ia tidak berlaku, perlawanan akan jauh lebih berbeza. Warna permainan diubah oleh gol awal. Saya sangat gembira dengan prestasi pasukan kami,” katanya menerusi Inside World Football.

“Saya tidak fikir kami tewas daripada segi prestasi. Pemain bermain dengan baik dan mengikut arahan saya dengan baik. Kami kalah kerana tahap perbezaan pengalaman. Suatu hari nanti kami akan bermain tahap yang sama menentang Australia.”

Pengurus itu pantas mengucapkan terima kasih kepada persatuan Bola Sepak Indonesia (PSSI) atas sokongan mereka, tetapi mengambil kesempatan untuk mengkritik liga bola sepak Indonesia.

“Liga bola sepak Indonesia sepatutnya lebih kuat, supaya pasukan negara bertambah kuat.”

"Sekiranya pemain mempunyai perlawanan tetap dalam pasukan kelab mereka sendiri, ia adalah lebih baik dan kami mungkin berada dalam kedudukan berbeza hari ini."

Di sebalik kedudukan pembangkang dan rekod peringkat kumpulan, Tae-yong meletakkan pasukannya untuk memberi tekanan ketara kepada Aussies.

"Kami bermain bola sepak untuk menang," katanya lagi.

“Saya mengkaji bagaimana untuk menang menentang Australia bukan sekadar menunjukkan prestasi yang baik. Kami menekan tinggi untuk mempunyai lebih banyak peluang untuk menjaringkan gol. Bagaimanapun kami tidak menamatkan dengan baik dan bolos awal yang mengubah rentak permainan untuk lawan. Saya rasa Australia menggunakan pengalaman mereka menentang kami untuk menewaskan kami.”

Tae-yong membimbing Republik Korea mencapai kemenangan bersejarah ke atas penyandang Jerman dalam Piala Dunia 2018 sebagai kemuncak tempohnya sebagai pengurus di bekas pasukannya. Memasuki perlawanan kalah mati, Tae-yong hanya tinggal 90 minit untuk berdepan dengan bekas pasukannya.

“Saya fikir ia adalah impian untuk bertemu pasukan kebangsaan Korea di peringkat suku akhir,” katanya.

“Saya masih tidak berpuas hati dengan pengalaman dan tahap prestasi kami, kami perlu lebih baik dari segi teknikal untuk bersaing dengan pasukan seperti itu. Jika saya boleh mempunyai peluang sekali lagi untuk menentang Korea semasa bekerja di Indonesia, saya akan menyukainya.”

Bercakap tentang apa yang akan datang untuk pasukan Indonesia, Shin mendedahkan cita-cita pasukannya untuk mengukuhkan status mereka sebagai pasukan Asia Tenggara terkemuka dengan mencapai pertandingan bola sepak utama dunia.

“Kami mahu mengharungi kelayakan Piala Dunia seterusnya. Pada bulan Mac ini, kami memerlukan keputusan yang baik untuk melepasi kelayakan akhir.”