Pertahanan Crystal Palace, Joachim Andersen, mendedahkan dia menerima kecaman hebat di media sosial selepas mengikat Liverpool 1-1 di Anfield, semalam.

Pertahanan Denmark itu menjadi tumpuan terbesar perlawanan apabila penyerang The Reds, Darwin Nunez, mengundang kad merah akibat menandukkannya selepas hilang sabar terhadap provokasinya.

Andersen merantai kemas penggempur Uruguay tersebut sekali gus meningkatkan kekecewaannya sebelum berlaku insiden di dalam kotak penalti itu.

Walaupun Liverpool mampu membatalkan gol pembukaan Wilfried Zaha melalui Luis Diaz, keputusan seri itu menyaksikan mereka masih ketandusan kemenangan selepas dua perlawanan pembukaan Liga Perdana Inggeris (EPL) musim ini hingga mengundangkan Andersen menjadi sasaran kecaman di media sosial selepas perlawanan itu.

Mendedahkan bentuk buli itu di Instagram, Andersen berkongsi 17 imej termasuk ugutan bunuh dan mesej kesat sambil menggesa badan induk bola sepak mengambil tindakan.

"Saya mungkin menerima sekitar 300 hingga 400 mesej malam tadi. Saya faham anda menyokong pasukan anda tetapi hormati dan berhentilah bertindak keras di atas talian," katanya.



"Saya harap Instagram dan EPL dapat melakukan sesuatu terhadap perkara ini."

Insiden membuli pemain bola sepak di media sosial telah direkodkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan timbul seruan supaya tindakan lebih tegas dapat diambil.

Kelmarin, seorang lelaki telah dijatuhkan hukuman penjara lapan minggu berikutan ejekan perkauman yang disasarkan kepada pemain bola sepak England, Bukayo Saka, Jadon Sancho dan Marcus Rashford yang gagal melunaskan sepakan penalti perlawanan akhir Euro ketika menentang Itali, tahun lalu.

April lalu, kelab Inggeris memboikot media sosial sebagai tindak balas terhadap diskriminasi dan buli yang ditujukan kepada pemain bola sepak, pakar dan ahli komuniti bola sepak yang lain.