Biarpun gagal meledak sebarang jaringan dalam aksi sulung berdepan Turkmenistan kelmarin, pemain naturalisasi negara, Endrick Dos Santos, tetap berazam untuk memberikan aksi terbaik menjelang aksi persahabatan antarabangsa tier 1 berdepan Hong Kong di Stadium Sultan Ibrahim, Selasa ini.

Pemain kelahiran Brazil itu berkata dia tetap gembira kerana turut memainkan peranan tersendiri bagi membantu kemenangan Harimau Malaya.

“Walaupun tidak dapat menjaringkan gol atau membuat bantuan gol, saya tidak kecewa kerana apa yang penting pasukan Harimau Malaya mencapai objektif untuk menewaskan Turkmenistan walaupun hanya mempunyai masa yang singkat untuk membuat persiapan.

“Oleh itu, saya yakin pasukan ini mampu melakukan yang lebih baik apabila berdepan Hong Kong, Selasa ini.

“Cuma, pemain perlu cepat membentuk keserasian bersama selain cepat ‘hadam’ dengan corak taktikal yang diterapkan ketua jurulatih, Kim Pan-gon,” katanya.

Untuk rekod, kemenangan 1-0 ke atas Turkmenistan pada Khamis lalu turut membantu melonjakkan kedudukan skuad negara untuk kini berada di ranking ke-140 dunia.

Endrick, yang beraksi di posisi tengah menyerang, berkata dia bersedia untuk beraksi di mana-mana posisi berdasarkan kepada perancangan taktikal dalam usaha memburu kemenangan ketika berdepan Hong Kong.

Menurut pemain berusia 28 tahun itu, dia yakin mampu menyesuaikan diri di mana-mana posisi.

“Walaupun ketua jurulatih meletakkan saya di posisi yang lebih rendah di bahagian tengah, saya juga selesa untuk bermain secara bertahan kerana pernah beraksi di posisi itu sebelum ini.

“Sebenarnya, saya gembira apabila mendapat panggilan untuk beraksi dengan pasukan Harimau Malaya dan saya yakin pasukan ini mampu menjadi lebih baik pada masa akan datang,” katanya lagi.

Kredit: Sinar Harian