Perkembangan Erling Haaland di Manchester City bergantung kepada ego Pep Guardiola, kata Zlatan Ibrahimovic, manakala penyerang itu juga berpendapat Kylian Mbappe melakukan kesilapan untuk kekal bersama Paris Saint-Germain.

Pemain antarabangsa Norway, Haaland tiba di Stadium Etihad semasa jendela perpindahan terakhir dari Borussia Dortmund dan setakat ini memenuhi setiap jangkaan terhadap dirinya.

Dengan 22 gol dalam 15 perlawanan antara Liga Perdana Inggeris dan Liga Juara-Juara, langit nampaknya menjadi had untuk penyerang itu musim ini.

Tetapi penyerang veteran Milan, Ibrahimovic, yang merupakan salah seorang peminat penyerang kelahiran Leeds itu, bimbang perkembangannya boleh dihalang oleh Guardiola, seorang jurulatih yang terkenal gagal berhubung dengannya di Barcelona.

"Bolehkah Guardiola menjadikan Haaland lebih kuat? Ia bergantung kepada ego Guardiola, jika dia membiarkan dia menjadi lebih besar daripadanya atau tidak," kata pemain antarabangsa Sweden itu kepada Canal+.

"Dia tidak membenarkan saya menjadi lebih besar, saya [dan] yang lain. Bukan sahaja saya, [tetapi] ramai lagi [juga]. Saya suka Haaland, sangat-sangat. Saya rasa dia pemain yang sangat bijak. Dia tidak melakukan perkara yang dia tidak mampu."


Ibrahimovic juga mengambil berat tentang masa depan penyerang PSG, Mbappe, yang langkah seterusnya masih menjadi subjek spekulasi yang cukup hangat.

Mengenai sama ada dia sepatutnya beralih ke LaLiga, Ibrahimovic berkata, "Dia membuat pilihan yang tepat untuk Paris, bukan untuk dirinya sendiri.

"Dia meletakkan dirinya dalam situasi di mana lebih penting daripada kelab. Kemudian kelab memberinya kunci untuk itu. Tetapi anda tidak akan mampu menjadi lebih besar daripada kelab."