Legasi Pele akan 'melangkaui generasi' selepas kematian legenda hebat Brazil itu awal pagi tadi, menurut legenda Selecao, Ronaldo Nazario.

Hospital Albert Einstein di Sao Paolo mengesahkan kegagalan beberapa organ adalah punca kematian lelaki berusia 82 tahun itu, yang telah berjuang melawan kanser kolon sepanjang peringkat akhir hidupnya.

Pele ditemani keluarganya sebelum Hari Krismas selepas dia dipindahkan ke penjagaan paliatif pada awal Disember apabila badannya berhenti bertindak balas terhadap rawatan awal kanser.

Penghormatan telah membanjiri pelbagai ikon sukan, kelab dan organisasi selepas pemergiannya yang dianggap ramai sebagai pemain bola sepak terhebat sepanjang zaman.

Penyerang legenda, Ronaldo mengikut jejak langkah pemenang Piala Dunia tiga kali itu dan percaya impak Pele tidak akan pernah berkurangan.

"Unik. Sejuk. Teknikal. Kreatif. Sempurna. Di mana Pele tiba, dia kekal. Tanpa meninggalkan puncak, dia meninggalkan kami hari ini," tulis Ronaldo, pemenang Piala Dunia dua kali sendiri, menulis di Instagram.

"Raja bola sepak -- hanya satu, yang terhebat sepanjang zaman. Dunia sedang berkabung. Kesedihan berpisah bercampur dengan kebanggaan besar dalam sejarah bertulis.

"Satu keistimewaan hadir menerusi Pele, bakat anda adalah sekolah yang harus diikuti oleh setiap pemain. Warisan dan Legasi anda akan melangkaui generasi. Dan begitulah ia akan terus hidup.

"Hari ini dan sentiasa, kami meraikan anda. Terima kasih, Pele. Rehatlah dengan tenang di sana."