Penjaga gol Bayern Munich Manuel Neuer mendedahkan dia sebelum ini pernah dirawat kerana kanser kulit dan menjalani tiga pembedahan di mukanya.

Neuer telah bergabung tenaga dengan juara grand slam tenis tiga kali, Angelique Kerber, untuk mengeluarkan rangkaian penjagaan kulit yang dipanggil 'Newkee' dan mendedahkan sebab peribadi penglibatannya.

Pemain berusia 36 tahun itu tidak mendedahkan maklumat perubatan sebelum ini, dengan tempoh masa operasi masih tidak jelas, walaupun dia digambarkan tahun lepas bermain dengan pembalut di mukanya.

"Kami berdua mempunyai sejarah penyakit kulit yang sangat peribadi. Dalam kes Angelique, ia adalah hiperpigmentasi berkaitan matahari," kata veteran Jerman itu dalam kenyataan akhbar melancarkan rangkaian penjagaan kulit.

"Dalam kes saya, ia adalah kanser kulit di muka saya, yang saya sudah menjalani tiga pembedahan."

Neuer tidak beraksi untuk Bayern sejak 8 Oktober kerana kecederaan bahu, tetapi mungkin cergas untuk lawatan Bundesliga ke Hertha Berlin Sabtu ini.

Kepulangannya akan membuktikan semangat yang dialu-alukan untuk Jerman, dengan saingan Piala Dunia bermula menentang Jepun dalam masa 21 hari, ketika pasukan kendalian Hansi Flick menyasarkan kejayaan di peringkat global di Qatar.

Bayern daam usaha untuk mengejar pendahulu yang tidak diduga, Union Berlin yang berkelebihan satu mata di kemuncak Bundesliga, dengan baki tiga perlawanan sebelum rehat untuk Piala Dunia.