Lionel Messi mungkin sudah boleh menutup kariernya di Eropah dan menyertai Liga Utama Amerika Syarikat (MLS) tetapi ramai peminat akan gembira jika dia kembali ke pangkuan Barcelona musim depan.

Itu pandangan Gerard Pique, yang pernah bertindak sebagai rakan sepasukan Messi untuk tempoh yang panjang di Barcelona, di mana dia juga agak tertarik untuk mengetahui langkah seterusnya yang akan diambil pemain legenda berkenaan.

Messi sedang menghampiri penghujung kontrak dua tahunnya di Paris Saint-Germain (PSG) selepas dia menyertai pasukan Perancis itu berikutan masalah kewangan yang dihadapi Barca ketika itu.

Dia akan berusia 36 tahun pada Jun ini tetapi prestasinya ketika membantu Argentina memenangi Piala Dunia hujung tahun lalu dan persembahan menarik yang dipamerkannya di peringkat kelab telah membuktikan betapa dia masih mampu untuk bersaing di tahap tertinggi.

Kelab MSL, Inter Miami, turut dilaporkan berminat dan bersedia untuk mendatangkan Messi ke Amerika Syarikat.

"Hanya Leo tahu mengenai masa depannya," kata Pique kepada penyiar Sepanyol, RAC 1.

"Dia sudah memenangi Piala Dunia, di mana ia merupakan impian terhebat buatnya dan hanya itulah gelaran yang perlu dimenangi.

"Dia kini sudah memenanginya dan kini, tiada siapa dapat menyangkal bahawa dia pemain terbaik dalam sejarah.

"Apa yang akan dipilihnya itu adalah tempat di mana dia boleh mencari kebahagiaan dan jika dia mahu terus bersaing di tahap tertinggi," katanya.

Pique menambah: "Jika dia mahu terus bermotivasi, perkara paling normal buatnya adalah untuk kekal di Eropah dan Barca boleh berada dalam perancangannya.

"Jika dia mengangkat tangan dan berkata saya sudah cukup, mungkin dia akan ke MLS.

"Jika dia pulang ke Barcelona, ia akan menjadi perkara yang hebat buat semua peminatnya," katanya.