Luis Enrique semakin terkenal dengan kaedah latihannya yang inovatif dan menjelang perlawanan Sepanyol menentang Switzerland dan Portugal akan datang, penambahan baharu telah hadir semasa sesi latihan.

Sebelum ini, Luis Enrique telah memasang menara di tepi padang di Las Rozas supaya dia boleh memerhati sesi kedudukan yang tinggi. Dalam kem latihan sebelum ini, dia juga memasang skrin gergasi di sebelah padang latihan supaya dia boleh melakukan analisis video dengan cepat dan terperinci semasa latihan.

Semalam pasukan media Sepanyol memuat naik video yang menunjukkan alat komunikasi seperti 'walkie talkie' yang diperkenalkan Luis Enrique. Lucho memberikan arahan melalui alat tersebut dan ia turut disambungkan ke jaket GPS yang dipakai pemain.


Seperti yang dapat dilihat dalam video, ia membolehkan jurulatih Sepanyol itu memberikan arahan dengan pemain secara langsung dalam latihan, walaupun dia melihat dari menaranya.

Pasukan Sepanyol boleh dilihat mengambil bahagian dalam perlawanan latihan dengan pengurus mereka memberikan arahan melalui alat tersebut.

Ini sememangnya perkembangan yang menarik -- ia memberi pengurus mungkin lebih banyak kawalan dan meningkatkan keupayaan mereka untuk berkomunikasi dengan pemain sekaligus meningkatkan lagi proses untuk menyesuaikan diri dengan taktikal yang diterapkan.