Jesse Lingard telah menyertai Nottingham Forest secara percuma selepas kontrak bersama Manchester United tamat.

Produk akademi United, Lingard bergelut untuk mencipta impak di Old Trafford musim lalu, bermula hanya dua kali dalam Liga Perdana Inggeris (English Premier League) sepanjang kempen 2021-22.

Pemain antarabangsa England itu ditawarkan peluang dalam perlawanan piala, membuat 22 penampilan di semua pertandingan dan menjaringkan dua gol, tetapi keputusan diambil untuk tidak memperbaharui kontraknya.

Lingard berulang kali dikaitkan dengan perpindahan kembali ke West Ham, di mana dia menikmati tempoh pinjaman yang membuahkan hasil pada separuh kedua musim 2020-21, menjaringkan sembilan gol dalam 16 penampilan di liga utama.

Newcastle United juga dikatakan berminat dengan pemain tengah itu, bersama beberapa kelab di Eropah.

Tetapi pemain berusia 29 tahun itu memilih untuk menyertai Forest yang baru dinaikkan pangkat pada hari Khamis, menandatangani apa yang telah dilaporkan secara meluas sebagai perjanjian setahun.


Lingard akan menyertai Forest dalam jelajah pramusim mereka di Jerman, di mana mereka seterusnya menentang Union Berlin, selepas menjadi pemain ke-11 dalam jendela perpindahan untuk pasukan kendalian Steve Cooper.

Forest menambah duo Huddersfield Lewis O'Brien dan Harry Toffolo ke dalam barisan mereka sehari sebelum ketibaan Lingard, dengan pemain pinjaman United Dean Henderson, Neco Williams dan Taiwo Awoniyi antara tambahan lain.