Lilitan lengan yang dilempar ke lantai oleh kapten Portugal, Cristiano Ronaldo, dalam perlawanan menentang Serbia minggu lalu terjual dengan harga melebihi £50,000 (RM286,280) dalam satu bidaan amal.

Jovan Simic, pengasas kepada organisasi kemanusiaan Zajedno za Zivot (Bersatu untuk Kehidupan), berkata lilitan kapten yang dibuang itu telah di beli oleh satu firma pertaruhan dengan "jumlah sebesar 7.5 juta dinar".

Ia sekitar £54,300 (RM310,900) dan dana daripada penjualan itu akan disalurkan buat rawatan kanak-kanak Serbia berusia enam bulan, Gavrilo Djurdjevic. Berdasarkan laporan akhbar Serbia, kanak-kanak malang itu mengalami masalah atrofi otot tulang belakang dan rawatannya memakan belanja sekitar €2 juta (RM9.74 juta).

Sorang ahli bomba, Djordje Vukicevic, yang berada di tepi padang sewaktu perlawanan itu, mengutip lilitan lengan berkenaan dan mendermakannya bagi bidaan itu.

Bintang Portugal, Ronaldo, mengamuk dan meninggalkan padang pada penghujung permainan di Belgrade pada 27 Mac lalu selepas berang dengan keputusan pengadil yang tidak mengesahkan jaringan kemenangannya.

Ronaldo yakin bola percubaannya itu sudah melintasi garisan gol tetapi pegawai perlawanan berkenaan menafikannya untuk serbia bangkit mengikat kedudukan 2-2 dalam pusingan kelayakan Piala Dunia itu.

Pemain berusia 36 tahun itu turut dilayangkan kad kuning kerana protesnya.