PSG 5 AJACCIO 0

Dua gol Kylian Mbappe membantu Paris Saint-Germain (PSG) menghampiri gelaran Ligue 1 musim ini dengan membelasah Ajaccio 5-0 awal pagi tadi, pada ketika Lionel Messi kembali beraksi selepas digantung kelab itu.

Messi diejek sebahagian penyokong tuan rumah sepanjang perlawanan itu berikutan tindakannya ke Arab Saudi tanpa kebenaran majikannya tetapi tumpuan segera beralih ke arah Mbappe, yang menjaringkan gol berganda dalam babak kedua.

Fabian Ruiz dan Achraf Hakimi meletakkan PSG selesa dengan kelebihan dua gol menjelang waktu rehat aksi di Park des Princes itu sebagai menunjukkan penguasaan penuh pasukan juara bertahan berkenaan.

Ajaccio kemudian berdepan malang berganda apabila Mohamed Youssouf terjaring ke gawang sendiri pada lewat permainan dan kekalahan itu juga menyaksikan mereka sah tersingkir ke Ligue 2 musim depan.

Biarpun PSG berkelebihan selesa, masih terdapat drama pada penghujung aksi kali ini, di mana kedua-dua pasukan terpaksa menamatkan perlawanan dengan 10 pemain selepas Hakimi dan Thomas Mangani dilayangkan kad merah menjelang 10 minit terakhir gara-gara saling berbalas tumbukan.

Kemenangan itu menyaksikan PSG kini kembali berkelebihan enam mata di atas pasukan di tangga kedua, Lens, berbaki tiga perlawanan musim ini.