KELANTAN UNITED 1 SELANGOR 7

Selangor FC mengekalkan kedudukan di tangga kedua Liga Super apabila membelasah Kelantan United FC 7-1 di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu sebentar tadi.

Penyerang utama, Ayron del Valle, muncul pemain paling cemerlang dengan meledakkan hatrik dan menghasilkan dua bantuan jaringan sambil Mukhairi Ajmal Mahadi, Faisal Halim, Yohandry Orozco dan Aliff Izwan Yuslan turut mencatatkan nama selaku penjaring.

The Red Giants berada di depan seawal minit keempat apabila Mukhairi Ajmal, yang menggalas tugas sebagai ketua pasukan, mudah menolak masuk bola lintangan Ayron untuk menewaskan penjaga gol, Ilham Amirullah Razali.

Ayron kemudian menggandakan kelebihan itu pada minit ke-10 menerusi satu rembatan voli gemilang dari luar kawasan penalti selepas menerima hantaran jauh Orozco.

Pemain kebangsaan, Faisal, menambah derita Kijang Hijau pada minit ke-29, juga hasil kuisan tumit Ayron.

Ayron jelas berada dalam kelasnya tersendiri apabila penyerang Colombia berusia 34 tahun itu menambah satu lagi gol menjelang ke bilik persalinan menerusi satu lagi percubaan jarak jauh dari luar kotak penalti.

Enam minit selepas perlawanan bersambung, Orozco memahat namanya selaku penjaring gol kelima Selangor apabila memafaatkan kealpaan pertahanan lawan untuk melepaskan satu penyudah kaki kiri kencang dari jauh.

Kelantan United memperoleh sepakan penalti selepas Yan Victor dijatuhkan Syahir Bashah dan Devid tidak berdepan masalah untuk menyudahkan peluang itu pada minit ke-75 tetapi ia masih belum cukup untuk menamatkan malam yang panjang buat Kelantan United.

Tiga minit kemudian, Aliff Izwan meneruskan pesta jaringan Selangor dengan merembat leret bola daripada hantaran 'cut-back' Quentin Cheng sebelum Ayron memastikan bola perlawanan itu akan dibawa pulang olehnya dengan gol ketiga peribadi berselang seminit.



Keputusan lain:
Kedah Darul Aman FC 3 Perak FC 0