Leon Goretzka berkata Robert Lewandowski 'manja' di Bayern Munich ketika dia mengejek bekas rakan sepasukannya mengenai pergelutan di hadapi Barcelona dalam saingan Liga Juara-Juara.

Barca berdepan penyingkiran daripada saingan peringkat kumpulan dalam kempen berturut-turut buat kali kedua sahaja menjelang perlawanan Rabu ini dengan Bayern di Camp Nou.

Gergasi Catalan itu tidak akan dapat mara ke pusingan 16 terakhir sekiranya mereka kalah atau jika Inter menewaskan Viktoria Plzen, manakala mereka juga akan tersingkir sekiranya seri kedua-dua perlawanan.

Ketika Barca bergelut di Eropah sejak akhir-akhir ini, Bayern telah mencapai sekurang-kurangnya suku akhir dalam semua kecuali satu daripada 11 musim lalu.

"Lewy sangat manja di Bayern, sentiasa berada sekurang-kurangnya dalam pusingan 16 dan maju," kata Goretzka. "Tetapi sekarang kita tidak boleh lagi mengambil kira perkara itu."

Bayern menewaskan Barca 2-0 dalam perlawanan bulan lalu, di mana Lewandowski terlepas dua peluang yang menarik, dan sudah pun diberi jaminan untuk mendapat tempat di peringkat kalah mati.

Pasukan Jerman itu telah mengalahkan Barcelona dalam sembilan daripada 12 pertemuan Liga Juara-Juara mereka, termasuk lima perlawanan terakhir berturut-turut.

Hanya Bayern sendiri menentang Real Madrid (10) telah tewas lebih banyak perlawanan menentang satu pasukan dalam sejarah pertandingan, dan Goretzka menyasarkan satu lagi kemenangan minggu depan.

“Jika kami menentang Barcelona di Camp Nou, ia boleh menjadi perlawanan persediaan atau perlawanan akhir Liga Juara-Juara, tidak mengapa,” tambah pemain antarabangsa Jerman itu.

"Ia akan menjadi permainan yang hebat yang kami nantikan. Dan kami juga akan melakukan segala-galanya untuk menang."