BARCELONA 3 VILLAREAL 0

Pengurus Barcelona, ​​Xavi Hernandez, percaya bahawa pasukannya telah menjawab kritikan terhadap mereka dengan kemenangan 3-0 LaLiga ke atas Villarreal, awal pagi tadi.


Xavi menegaskan anak buahnya perlu bertindak balas selepas penampilan tidak menentu baru-baru ini.

The Blaugrana mengukuhkan kedudukan dalam tempoh tujuh minit sejurus selepas setengah jam permainan di Camp Nou apabila Robert Lewandowski mencetak gol berganda disusuli gol ketiga daripada Ansu Fati.

Kemenangan itu menyaksikan Barca terus menghambat pendahulu liga, Real Madrid, dengan tiga mata selepas kekalahan dalam 'El Clasico' hujung minggu lalu, malah ia juga menamatkan rentetan dua perlawanan tanpa kemenangan untuk melonjakkan kedudukan mereka.

Dengan hanya satu kemenangan dalam empat perlawanan terakhir, Xavi mengakui pasukannya perlu menutup mulut pengkritik mereka dan gembira kerana mereka berhasil melakukannya dengan cara yang begitu mengagumkan.

"Kami menyajikan satu permainan yang hebat," katanya.





"Giliran kami untuk menang -- kami perlu berusaha keras demi mencapainya. Ia bukan mudah kerana banyak yang diharapkan daripada kami selepas pencapaian buruk.

"Kami menggalas beban yang besar pada musim ini. Tetapi kami menunjukkan wajah sebenar kami, kami menunjukkan karakter. Ia adalah satu perasaan yang bagus secara umumnya."

Barca bertindak merombak pasukan selepas tumbang dalam El Clasico dengan Fati mendahului satu daripada lima perubahan dalam kesebelasan utama yang menyaksikan Frenkie de Jong mengambil peranan di bahagian tengah sementara Raphinha dan Ousmane Dembele digugurkan.

Xavi mendedahkan penggiliran pemain sememangnya telah dirancang lebih awal dan bukannya akibat kekalahan kepada Madrid sambil menambah: "Pada Ahad kelak, akan ada perubahan lagi.

"Kami mempunyai kelesuan dalam kalangan pemain kami. Kami memerlukan ketekalan dan kami memerlukan rentak. Pemain perlu beraksi di tahap tinggi sebaik diturunkan."