Pele, legenda hebat Brazil dan pemenang Piala Dunia tiga kali, telah meninggal dunia.

Lelaki berusia 82 tahun itu telah dipindahkan ke rawatan paliatif awal Disember selepas badannya berhenti bertindak balas terhadap rawatan kanser.

Sebelum Hari Krismas, keluarganya mengembara untuk berada di sisinya di Hospital Albert Einstein di Sao Paulo.

Kematiannya disahkan oleh anak perempuannya awal pagi tadi.

Pele dianggap sebagai salah seorang pemain terhebat dalam sejarah bola sepak, meninggalkan legasi yang tidak dapat dihapuskan selepas kerjaya yang berlangsung selama 21 tahun.

Dia memainkan sebahagian besar karier kelabnya di Santos, yang mana dia menjaringkan 643 gol dalam 659 perlawanan dalam tempoh 18 tahun. Beliau juga mewakili New York Cosmos antara 1975 dan 1977.

Tetapi impaknya untuk Brazil yang benar-benar mengukuhkan statusnya sebagai ikon sukan dan bola sepak yang hebat sepanjang zaman.

Dia membantu Selecao menjuarai Piala Dunia pada 1958, 1962 dan 1970, tanpa pemain dalam sejarah kejohanan itu memenanginya lebih daripada dia.

Kemenangan pertama Pele di Piala Dunia pada 1958 berlaku ketika dia baru berusia 17 tahun 249 hari, menjadikannya pemain termuda pernah memenanginya. Dia juga menjaringkan gol dalam perlawanan utama -- tiada seorang pun yang lebih muda pernah menjaringkan gol dalam perlawanan akhir Piala Dunia.

77 gol Pele di peringkat antarabangsa kekal sebagai rekod untuk Brazil, walaupun ia berkongsi dengan Neymar, yang menyamai jumlah gol di Piala Dunia tahun ini.

Selepas persaraannya, Pele meminjamkan nama dan pengaruhnya kepada banyak inisiatif amal dan akan diingati sebagai pemain Piala Dunia terhebat sepanjang zaman.