Frank Lampard cuba dan gagal membawa masuk khidmat penyerang, Erling Haaland ke Chelsea semasa mengendalikan The Blues.

Haaland telah mengharungi Liga Perdana Inggeris dengan cemerlang sejak menandatangani Manchester City dari Borussia Dortmund pada Jun.

Pemain antarabangsa Norway itu menjadi pemain terpantas menjaringkan 20 gol EPL dengan dua golnya dalam kemenangan 3-1 City ke atas Leeds United pada hari Rabu, melakukannya dalam hanya 14 perlawanan, kurang tujuh daripada pemegang rekod sebelumnya, Kevin Phillips.

Perlawanan di tempat sendiri menentang Everton yang bergelut, yang tewas 2-1 kepada Wolves hasil jaringan lewat Rayan Ait-Nouri pada Boxing Day, seharusnya memberikan Haaland peluang yang ideal untuk menamatkan 2022 dengan cemerlang.

Kini pengurus Everton, Lampard mengimbas kembali usahanya untuk menandatangani Haaland untuk Chelsea semasa menjadi pengurus mereka antara 2019 dan 2021.

Lampard memberitahu, "Dia adalah pemain yang menakjubkan dan pemain peringkat tertinggi yang terbaik pada umumnya boleh melakukan apa yang dia lakukan dalam liga peringkat tertinggi.

“Dengan pemain berbakat itu, sudah tentu pada bila-bila masa mereka boleh menghukum anda.

"Saya melatih menentangnya dalam perlawanan pramusim ketika dia bermain untuk Salzburg. Saya cuba menandatanganinya untuk Chelsea dan tidak berhasil.


"Ia jelas dalam persiapan pra-perlawanan terhadap apa yang bakal kami hadapi. Seorang pemain yang cukup hebat.

"Kami akan menentangnya dan saya menghormati mereka yang berada di puncak permainan mereka. Saya menonton perlawanan akhir Piala Dunia bersama [Kylian] Mbappe dan [Lionel] Messi, dan Haaland telah turut berada dalam kalangan mereka pada usia yang sangat muda."