Xavi berharap dia dapat kekal untuk bertahun-tahun lagi di Barcelona tetapi menegaskan bahawa fokus utamanya adalah untuk memenangi trofi bersama pasukan itu daripada memikirkan mengenai kontraknya di Camp Nou.

Blaugrana di landasan tepat untuk memenangi tiga gelaran musim ini.

Mereka kini di tangga teratas LaLiga dengan berkelebihan sembilan mata dan Xavi juga telah memenangi trofi Supercopa de Espana musim ini sambil mereka sedang mendahului Real Madrid 1-0 daripada segi agregat dalam separuh akhir Copa del Rey.

Bekas perancang Barca itu berharap pasukannya akan dapat meraih dua gelaran berkenaan dan dia dapat menikmati eranya di Barca untuk tempoh yang panjang -- sama seperti Alex Ferguson, yang memenangi 13 gelaran Liga Perdana Inggeris (EPL) dan dua kejuaraan Liga Juara-Juara Eropah (UCL) sepanjang 27 tahun bersama Manchester United.

Bagaimanapun, itu bukanlah sasaran utama pengendali berusia 43 tahun berkenaan.

Bercakap dalam sidang media menjelang kunjungan Barcelona ke laman Athletic Bilbao awal pagi esok, Dia berkata kepada wartawan: "Sukar untuk menjadi Ferguson di Barcelona. Saya gemar berada di sini. Saya sudah bergelut selama berhari-hari tetapi saya berterima kasih kepada presiden.


"Dia amat gembira. Amat bagus untuk mendapat sokongannya. Dia seorang yang setia dan harap-harap saya dapat kekal di sini untuk bertahun-tahun lagi.

"Tetapi ia akan bergantung kepada keputusan kami. Kini bukan masanya untuk bercakap mengenai kontrak.

"Sudah pasti kami ada berbincang mengenainya. Kami ada berbincang mengenai lanjutan kontrak tetapi kami perlu bertenang dan fokus untuk memenangi trofi.

"Saya masih ada setahun lagi. Kami kian hampir untuk memenangi trofi dan perkara paling penting bukannya kontrak saya tetapi kami perlu memenangi trofi," katanya.