Ketua jurulatih Getafe, Jose Bordalas, mempertahankan keputusan kelab itu untuk membawa kembali Mason Greenwood ke kancah bola sepak profesional.

Pemain berusia 21 tahun itu menyertai pasukan LaLiga berkenaan secara pinjaman daripada Manchester United, yang menggantungnya sejak Januari 2022 berikutan tuduhan melibatkan seorang wanita muda sebaik beberapa gambar dan video perkara itu disebarkan secara atas talian.

Greenwood sebelum ini berdepan beberapa pertuduhan, termasuk percubaan merogol dan mencederakan, tetapi Crown Prosecution Service pada Februari lalu mengumumkan bahawa kes berkenaan tidak akan diteruskan.

Ditanya mengenai keputusan untuk menandatangani pemain yang pernah mewakili England itu, Bardolas berkata dalam sidang media selepas kekalahan 1-2 kepada Real Madrid awal pagi tadi: “Ia adalah situasi yang sangat rumit untuk meremehkan isu ini.

“Semua orang tahu apa yang berlaku dan langkah sewajarnya telah diambil. Semua orang tahu bagaimana ia berakhir, dengan hukuman tidak disabitkan.

“Dia pemain bola sepak di tahap yang sangat tinggi dan tiba di Getafe dengan penuh semangat.

“Kita semua tahu potensi yang dia ada. Dia seorang remaja yang sangat muda dan kami berharap dia dapat menyesuaikan diri dengan liga yang sangat berbeza.

"Sudah tentu dia mahu memulihkan status profesionalnya dan Getafe boleh membantunya dalam perkara itu,” katanya.