Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, berkata Virgil van Dijk 'kelihatan benar-benar bersedia' untuk kembali daripada kecederaan menentang Newcastle United hujung minggu ini.

Pemain skuad kebangsaan Belanda, Van Dijk, tidak bermain untuk Liverpool sejak mengalami kecederaan hamstring semasa tewas 3-1 kepada Brentford pada 2 Januari.

Kecederaan pemain berusia 31 tahun itu terbukti lebih teruk daripada yang dibimbangkan, dan dia menghabiskan enam minggu tidak beraksi sebelum kembali ke bangku simpanan untuk kemenangan 2-0 ke atas Everton Isnin lalu.

Setelah menjadi pemain gantian yang tidak diturunkan dalam derby Merseyside, Klopp bersedia menggunakan Van Dijk menentang Newcastle selepas meningkatkan pemulihannya di tempat latihan minggu ini.

Ditanya sama ada dia bertanding untuk memulakan perlawanan Sabtu di St James' Park, Klopp berkata, "Saya rasa begitu. Semalam dia kelihatan benar-benar bersedia.

"Saya fikir [semalam] dia akan kelihatan sama, dan kami akan membuat keputusan."


Kepulangan Van Dijk adalah dorongan besar buat Liverpool, yang tanpa pemain pertahanan tengah, Ibrahima Konate menjelang perlawanan pertama peringkat 16 terakhir Liga Juara-Juara bertemu Real Madrid.

Luis Diaz dan Thiago Alcantara kekal diketepikan untuk Liverpool, manakala Klopp mengesahkan pemain pertahanan muda, Calvin Ramsay, tidak dapat musim ini selepas menjalani pembedahan.