Kejayaan Piala Dunia Lionel Messi tidak mencukupi untuk dia mengatasi Diego Maradona sebagai pemain terhebat Argentina, menurut Javier Zanetti.

Messi akhirnya berjaya memenangi Piala Dunia Ahad lalu selepas perlawanan akhir mendebarkan menentang Perancis diputuskan menerusi sepakan penalti di Stadium Lusail.

Pemain berusia 35 tahun itu menjaringkan dua gol dalam keputusan seri 3-3 yang mendebarkan, sebelum menyempurnakan penaltinya dalam penentuan, yang dimenangi Argentina 4-2.

Ia adalah Piala Dunia ketiga Argentina dan amat memeritkan memandangkan ini adalah edisi pertama sejak Maradona, yang terkenal memimpin negaranya ke kejohanan 1986, meninggal dunia pada November 2020.

Walaupun persembahan Messi di Qatar telah mengukuhkan kedudukannya sebagai pemain terbaik dalam sejarah di mata ramai pihak, Zanetti berasakan dia masih belum mengatasi Maradona sebagai pemain terbaik Argentina sepanjang zaman.

Zanetti memberitahu Stats Perform, "Tidak, bukan untuk saya. Saya tidak suka [perbandingan] itu.

“Kami harus bersyukur kerana dua [pemain] terhebat dalam sejarah adalah warga Argentina.

"Saya tidak fikir [Messi] telah berubah. Saya fikir dia lebih matang sekarang dan dia mampu memimpin pasukan kali untuk bergelar juara."