Brendan Rodgers tersepit dalam situasi mengetengahkan Jamie Vardy dalam barisan Leicester City tatkala mereka cuba keluar dari tangga tercorot Liga Perdana Inggeris (EPL).

Situasi itu meletakkan masa depan pengurus tersebut dalam keraguan, lebih-lebih lagi tindakan Rodgers mengetepikan penjaring terbanyak kelab berkenaan sejak tujuh musim lalu mengundang kritikan.

Vardy digugurkan dalam kunjungan ke Brighton dua minggu lalu dan walaupun Patson Daka dan Kelechi Iheanacho menemui sentuhan penyudah, mereka merindui karakter kepimpinannya.

Penggempur berusia 35 tahun terbabit berharap disenaraikan dalam kesebelasan ketika beraksi di Tottenham, tengah malam ini, selepas The Foxes sekadar memperoleh satu mata daripada enam perlawanan, tetapi Rodgers mengakui ia adalah satu sukar mengenai peranan anak buahnya itu.

"Jamie faham di mana kedudukannya," kata bekas pengurus Liverpool itu.




"Dia akan mencecah usia 36 tahun pada Januari depan dan dia sedar tidak boleh meneruskannya buat selama-lamanya. Kami hanya perlu menguruskannya bagi mendapatkan hasil yang terbaik.

"Apabila saya datang ke mari pada 2019, orang ramai masih meraguinya dan kami mempunyai beberapa tahun yang hebat daripadanya.

"Ia adalah satu cabaran bagi mana-mana pemain terutama pemain handalan. Apabila tiba masanya khidmat anda tidak digunakan lagi seperti sebelum ini. Ia sentiasa sukar untuk diterima.

"Bagaimanapun, anda perlu cuba menyokong pasukan secara kolektif, kemudian melakukan yang terbaik apabila anda diminta untuk beraksi. Dia melakukan segala-galanya untuk menjaga dirinya sendiri."