Cristiano Ronaldo mendedahkan bahawa dia sempat mempertimbangkan menggantung but di peringkat antarabangsa sebaik berakhirnya Piala Dunia di Qatar, Disember lalu.

Portugal terkandas dalam suku akhir selepas kekalahan mengejut kepada Maghribi yang menyaksikan Ronaldo kehilangan tempat dalam kesebelasan utama ketika memasuki kalah mati.

Fernando Santos sebelum itu meletakkan Ronaldo di bangku simpanan untuk perlawanan pusingan 16 menentang Switzerland dan penggantinya, Goncalo Guedes, menjaringkan hatrik dalam kemenangan 6-1.

"Saya tidak mahu berbohong. Dalam kehidupan kitasegala-galanya ada batasnya," katanya menjelang perlawanan kelayakan Euro 2024 menentang Liechtenstein, awal pagi esok.



"Kami ada mempertimbangkannya, kami berbincang, saya termasuk keluarga saya sebelum kami membuat kesimpulan bahawa, walaupun menghadapi kesukaran, kami tidak boleh berputus asa.

"Saya boleh melihat situasi dalam sudut yang berbeza. Saya banyak belajar daripada situ.

"Saya gembira dapat kembali. Roberto Martinez menunjukkan bahawa dia bergantung pada saya. Saya sentiasa mahu beraksi. Seperti yang anda tahu, dia bercakap dengan semua orang dan juga saya. Dan saya sedar bahawa masih banyak yang boleh saya sumbangkan buat pasukan kebangsaan.

"Saya berasakannya, saya mahukannya dan keinginan saya adalah untuk membawa Portugal ke tahap tertinggi.

"Saya akan sentiasa menawarkan sumbangan saya apabila mereka memerlukan saya."