Sampdoria mengumumkan Juventus tidak akan menandatangani pemain antarabangsa Republik Czech, Patrik Schick.

Pemain sayap berusia 21 tahun itu pergi ke Turin bulan lalu untuk menyelesaikan ujian perubatan selepas kedua-dua kelab bersetuju dengan yuran yang dilaporkan sekitar €25 juta (RM124 juta).

Kelewatan membawa kepada spekulasi Juventus menemui sesuatu yang tidak diingini semasa ujian perubatan Schick -- sesuatu yang dinafikan sekeras-kerasnya oleh pemilik Sampdoria, Massimo Ferrero, minggu ini.

Ferrero mempertahankan kepercayaan bahawa Schick akan menjadi pemain Juventus tetapi kenyataan ringkas di laman web Sampdoria hari ini mengesahkan persetujuan itu ditamatkan.

Kenyataan itu berbunyi: "Kelab UC Sampdoria dan Juventus FC mengumumkan bahawa ia telah diputuskan dengan persetujuan bersama untuk tidak menyelesaikan perpindahan pemain, Patrik Schick."

Bekas pemain muda Sparta Prague, Schick, mengukuhkan dirinya sebagai tonggak utama di Stadio Luigi Ferraris dalam separuh kedua musim pertamanya dalam Serie A lalu, dengan menjaringkan 11 gol untuk membantu Sampdoria berada di tangga ke-10.

Inter Milan dan Borussia Dortmund juga dikaitkan untuk menandatanganinnya dan kelab berpotensi pasti akan memantau perkembangan terkininya dengan teliti.

Ferrero memberitahu Secolo XIX semalam bahawa dia tidak berminat untuk menukar status perpindahan ke Juventus secara pinjaman, dengan keutamaannya untuk membuktikan bahawa khabar angin mengenai kekurangan fizikal Schick boleh menjejaskan kerjayanya.

"Sampdoria tidak akan menukar perjanjian walaupun seinci," katanya ketika ditanya mengenai pinjaman.

"Pemain itu sihat, dia boleh bermain, tetapi sekarang kami perlu bimbang siapa yang telah mengeluarkan khabar angin, yang boleh merosakkan imej salah satu bakat cemerlang dalam bola sepak Eropah."