Jesse Lingard telah mengambil potongan gaji untuk mendapatkan perpindahan yang tidak dijangka ke FC Seoul.

Bekas pemain sayap Manchester United itu dijangka memperoleh GBP17,500 seminggu dengan pasukan Korea Selatan. Lingard, 31, telah menjadi ejen bebas sejak bersetuju berlepas dari Nottingham Forest pada musim panas.

Lingard telah menandatangani perjanjian dua tahun dengan Seoul untuk bersetuju dengan syarat dan menjalani pemeriksaan perubatan. Lingard pernah berkhidmat selama semusim di Forest setelah meninggalkan United pada 2022.

Seperti yang dilaporkan oleh Chosun Ilbo dan Korea JoongAng Daily -- dua saluran berita terkemuka di Korea -- Lingard bakal menjadi pemain berpendapatan tertinggi dalam Liga K.

Tetapi pendapatan mingguan bekas pemain antarabangsa England itu sebanyak GBP17,500 agak merosot daripada gaji GBP180,000 setiap minggunya di Forest.

Lingard akan memperoleh GBP910,000 setahun apabila dia menyertai pasukan baharunya. Dia memilih untuk berpindah ke Seoul walaupun mendapat laporan daripada 25 kelab.

Pasukan Itali Lazio juga menunjukkan minat terhadap Lingard, yang mengekalkan kecergasannya dengan latihan di Inter Miami, West Ham, dan Al-Ettifaq selepas meninggalkan Forest.

Minggu lalu, pengurus Seoul, Kim Gi-dong, mengesahkan perbincangan mengenai Lingard, berkata: "Saya mendengar tentangnya dua hingga tiga minggu lalu dan saya fikir ia tidak realistik.