Romelu Lukaku bergelut dalam kekalahan pertama Inter musim ini di Lazio, tetapi Simone Inzaghi lebih bimbang dengan ketidakmampuan Nerazzurri untuk menang tanpa penyerang hebat itu pada tahap terbaiknya.

Lukaku telah kembali secara pinjaman ke Inter, di mana dia memenangi gelaran Serie A 2020-21, selepas tahun sukar bersama Chelsea.

Penyerang itu dengan pantas kelihatan telah menemui semula prestasi terbaiknya di Itali, menjaringkan dua minit selepas penampilan pertama Inter kedua menentang Lecce dan kemudian menambah gol Lautaro Martinez di tempat sendiri ketika bertemu Spezia.

Tetapi perlawanan ketiga musim ini di Lazio semalam menghadirkan ujian realiti, dengan Lukaku hampir tidak mengganggu kelab ibu kota itu.

Pemain Belgium itu mencuba tiga percubaan -- semuanya dengan kepalanya -- tetapi hanya satu yang mengenai sasaran, dan dia tidak mencipta satu pun peluang; 19 sentuhannya adalah yang paling sedikit daripada mana-mana pemain Inter.

Lukaku digantikan untuk Edin Dzeko pada minit ke-69 dengan tahap permainan, namun Lazio terus menang 3-1.

"[Lukaku] telah bermain dalam dua perlawanan pertama dengan cara terbaik," kata Inzaghi.

“Lebih daripada melihat perubahan, kami perlu menganalisis perlawanan yang kalah seperti ini.

"Kami tahu bahawa kami perlu melakukan lebih banyak dalam perlawanan ini untuk menang, di luar keadaan Lukaku atau Lautaro."

Martinez telah menyamakan kedudukan untuk Nerazzurri pada awal separuh masa kedua, tetapi Inzaghi merasakan permainan bertukar dengan tandukan jarak dekat Denzel Dumfries yang diselamatkan hanya 88 saat selepas gol itu.

"Kekalahan itu menyengat untuk cara ia berlaku," jelas jurulatih itu. “Perlawanan itu seimbang dan berjuang keras menentang lawan yang berkualiti.

"Kami terpaksa mempamerkan lebih banyak keburukan di pihak kami kerana permainan ini dimainkan dalam tempoh yang singkat."