Erling Haaland perlu bermain dengan penuh semangat ketika cuba dikekang pertahanan lawan, kata pengurus Manchester City, Pep Guardiola.

Haaland menjaringkan gol ke-21 Liga Perdana Inggeris (EPL) sejak tiba daripada Borussia Dortmund ketika juara bertahan seri 1-1 dengan Everton, Sabtu lalu.

Tetapi satu imej selepas perlawanan memaparkan bintang antarabangsa Norway itu bertengkar dengan pertahanan tengah The Toffees, Ben Godfrey, manakala James Tarkowski dan Conor Coady turut terlibat dalam konfrontasi dengan penyerang tersebut.

Guardiola nyata gembira dengan cara pemain berusia 22 tahun itu mengendalikan dirinya ketika berdepan tiga pertahanan berpengalaman EPL yang cuba memerangkapnya walaupun beranggapan di satu tahap, dia juga perlu masuk campur.

“Saya menggemarinya,” kata pengurus berbangsa Sepanyol itu kepada pemberita menjelang kunjungan City ke Chelsea awal pagi esok.

“Dia hanya perlu mengehadkan kelakuannya, bukan dia sahaja malah semua orang.

"Anda perlu menggunakan otak mengenai keputusan yang dibuat tetapi pemain harus kekal beraksi dengan semangat sebegitu.

"Ia perlu. Saya lebih menggemarinya daripada bersikap mendatar.

"Penyerang perlu mengendalikan pertahanan tengah yang sukar. Esok dia akan bertarung dengan Kalidou Koulibaly, Thiago Silva. Itulah sebabnya EPL adalah sangat istimewa."