Pep Guardiola memuji Erling Haaland dan Phil Foden selepas Manchester City menang 4-1 di Bournemouth semalam.

Kedua-dua Haaland dan Foden menemui jaringan di Stadium Vitality di antara gol pembukaan Julian Alvarez dan gol sendiri Chris Mepham, dengan Jefferson Lerma mendapatkan gol saguhati untuk tuan rumah.

Ia adalah kemenangan keempat daripada lima perlawanan di tempat lawan berturut-turut untuk City, dan kemenangan pertama mereka dalam tiga perlawanan selepas seri 1-1 di Nottingham Forest dan RB Leipzig.

“Memandangkan jumlah perlawanan dan banyak perjalanan, kami bermain dengan sangat agresif,” kata Guardiola. "Serangan kami lebih dinamik dan kami mendapat keputusan yang baik."

Haaland menjaringkan gol kedua perlawanan dari jarak dekat untuk merekodkan gol ke-27 Liga Perdana Inggeris musim ini, mengatasi rekod kelab Sergio Aguero untuk satu musim dalam pertandingan itu, dan memberikan pemain Norway itu gol liga terbanyak oleh pemain City sejak Francis Lee 33 tahun pada 1971-72.

"Erling Haaland, impaknya luar biasa," tambah Guardiola. "Kami menyayanginya dan dia membantu kami. Hari ini kami lebih banyak menemuinya dan dia adalah ancaman yang luar biasa."

Ia hanya permulaan ke-15 Foden dalam liga musim ini daripada 22 penampilannya, dan dia memainkan peranan penting kerana dia mencipta tujuh peluang kesemuanya, paling banyak oleh pemain City dalam perlawanan di tempat lawan saingan EPL sejak lapan dilakukan James Milner ketika menentang Aston Villa pada Oktober 2014 .

"Kami memerlukan Phil, etika kerjanya, matlamatnya, bantuannya. Langkah demi langkah dia akan kembali ke tahap terbaik," kata pengurusnya.