Gareth Southgate harus kekal sebagai pengurus England sehingga Euro 2024 walaupun mereka tersingkir di suku akhir Piala Dunia Qatar, kata Gary Neville.

Setelah mengendalikan Three Lions sejak 2016, Southgate telah mengukuhkan dirinya sebagai pengurus terbaik untuk mengambil alih tampuk pemerintahan sejak pemenang Piala Dunia 1966, Alf Ramsey, mara ke separuh akhir Russia 2018 dan final Euro 2020.

Kekalahan di suku akhir kepada Perancis di Qatar 2022 menyebabkan Southgate mula memikirkan masa depannya, walaupun, setelah memberitahu Persatuan Bola Sepak dia mahu masa untuk mempertimbangkan langkah seterusnya.

Neville percaya dia harus kekal untuk kempen kejohanan utama England yang akan datang, bagaimanapun, dan mencadangkan dia boleh menghabiskan sementara setahun setengah untuk membantu mencari pengganti.

"Akan ada mereka yang mendengar, yang berkata, 'Anda mesti mempunyai seseorang yang mampu mencapai kejayaan, seseorang yang mempunyai mentaliti kemenangan, anda perlu menukar pengurus', "katanya kepada Sky Sports.

“Saya faham, ia kedengaran indah dan indah, tetapi saya masih ingat kami menyingkirkan Bobby Robson pada 1990. Saya masih ingat kami menyingkirkan Terry Venables pada 1996.


“Ia tidak berjalan lancar selepas kejohanan itu dan saya rasa Gareth melakukan kerja yang sangat baik dan percaya dia harus diberikan peluang dalam satu lagi kejohanan.

"Semoga pasukan ini dapat bersatu dan berkembang. Saya fikir ia berkembang dalam kejohanan ini. Kami lebih progresif, lebih positif dalam perlawanan, dan kami meneruskannya lagi.

"Dia telah melihat semuanya, dan saya fikir dia harus dikekalkan dalam sistem untuk mereka membentuk masa depan. Dia telah berada di sana selama 10 tahun. Saya mahu dia kekal bersama FA melangkaui peranannya sebagai jurulatih."

Southgate memiliki kontrak untuk kekal sehingga Euro 2024 dan menduduki tempat kelima di kalangan pengurus England untuk nisbah kemenangan keseluruhan, dengan 60.5 peratus.