Frank Lampard menggalakkan barisan pemain meraikan kemenangan selepas Chelsea mengambil langkah ke fahapan dengan menamatkan rentetan enam kekalahan berturut-turut dengan kemenangan 3-1 ke atas Bournemouth.

Jaringan lewat daripada Benoit Badiashile dan Joao Felix membenarkan The Blues memperoleh kemenangan yang telah lama didambakan selepas pertahanan defender Matias Vina menafikan jaringan pembukaan Conor Gallagher di Stadium Vitality.

Kejayaan itu merupakan kemenangan pertama Lampard sejak kembali ke Stamford Bridge sebagai pengendali sementara bulan lalu dan kap yang ke-100 sebagai pengurus saingan Liga Perdana Inggeris (EPL).

Bekas pemain tengah England dan Blues itu menggesa pasukannya untuk menikmati kemenangan pertama kelab dalam hampir dua bulan tetapi memberi amaran bahawa mereka tidak boleh berhenti menjelang empat perlawanan terakhir mereka dalam musim yang mengecewakan.

“Mereka sepatutnya menikmatinya dan kami gembira buat seketika,” kata Lampard.

“Hari ini adalah satu langkah kecil ke hadapan yang sangat baik.

“Pemain-pemain semuanya hanyalah manusia, kami semua terjejas dengan cara yang sama apabila anda tidak memenangi perlawanan atau anda tidak berasa seperti anda berada pada tahap terbaik anda dan satu-satunya cara untuk mengatasinya adalah dengan berjuang dengan bekerja keras.

"Mereka perlu menikmati kemenangan ini dan perlu mengekalkan usaha sama untuk mengorak langkah ke hadapan sehingga akhir musim ini."

Kemenangan di Dorset menjadikan juara Eropah dua kali itu memperoleh 42 mata, tiga di hadapan tuan rumah, walaupun mereka kekal di bahagian bawah liga ketika ini.