CHELSEA 0 LIVERPOOL 1

Kapten Liverpool, Virgil van Dijk, menanduk masuk gol kemenangan dalam waktu kecederaan untuk pasukan bimbingan Jurgen Klopp itu mnewaskan Chelsea 1-0 dalam final Piala Liga Inggeris (EFL) di Stadium Wembley awal pagi tadi.

Pertahanan Belanda itu, yang sebelumnya turut menjaringkan gol melalui tandukan tetapi dibatalkan video bantuan pengadil (VAR), melompat tinggi mengatasi Mykhailo Mudryk untuk menanduk masuk bola daripada sepakan penjuru Kostas Tsimikas pada minit ke-118.

Ia merupakan julangan trofi pertama pemain kebangsaan Belanda itu sebagai kapten Liverpool, sekali gus memastikan The Reds melebarkan rekod sebagai pasukan paling banyak memenangi Piala EFL dengan 10 gelaran.

Klopp, dalam pada itu, menjadi pengurus Liverpool ketiga memenangi Piala EFL lebih daripada sekali menjelang pemergiannya hujung musim ini dan pasukannya masih berpeluang untuk menyapu bersih kesemua empat kejuaraan yang ditawarkan musim ini.

Pengurus Chelsea, Mauricio Pochettino, pula perlu menunggu lebih lama untuk menjulang trofi kejuaraaan domestik England buat kali pertama sepanjang kariernya.