Ketua jurulatih Golden State Warriors, Steve Kerr, menegaskan kepentingan prestasi Klay Thompson dalam final NBA menjelang aksi Game 6 menentang Boston Celtics yang mungkin memberikan mereka kejuaraan lebih awal esok.

Thompson memainkan peranan besar di kedua-dua belah gelanggang, terutama di bahagian pertahanan tanpa kehadiran Draymond Green sewaktu Warriors menyamakan kedudukan dalam Game 4.

Dengan kemampuannya gaya bertahannya untuk menyukarkan beberapa pemain dalam siri itu, perubahan pendekatan Boston yang lebih menumpukan kepada Stephen Curry telah memberikannya ruang untuk untuk meledak 21 mata dalam Game 5, sekali gus membolehkan Warriors mendahului 3-2.

Bercakap dalam sidang media menjelang Game 6, Kerr percaya Thompson mampu berkembang dalam siri kali ini di kedua-dua bahagian gelanggang.

"Dalam beberapa perlawanan terakhir, dia kelihatan amat hebat sewaktu bertahan.

"Saya fikir ada juga waktu pada awal siri ini, di mana dia kelihatan amat bagus tetapi saya fikir dia sedang meningkat sejajar dengan waktu siri ini berjalan.

"Saya fikir dua jaringannya dan dua jaringan tiga mata Jordan (Poole) dalam suku ketiga (Game 5) merupakan aksi terbesar sepanjang perlawanan itu.

"Mereka mempunyai Momentum dan saya fikir dua jaringan yang dilakukan Klay merupakan sesuatu yang amat hebat," katanya.