Bekas penyerang Juventus, Athletic Bilbao dan skuad kebangsaan Sepanyol, Fernando Llorente, mengumumkan persaraannya daripada bola sepak pada usia 37 tahun.

Llorente -- yang tidak memiliki kelab sejak penghujung musim lalu -- membuat satu pengumuman kepada Movistar+ untuk mengesahkan bahawa karier 18 tahunnya sebagai pemain senior sudah berakhir.

Ketika ditanya sama ada dia akan terus bermain bola sepak, dia menjawab ringkas: "Tidak, hanya kekal cergas dengan berkayuh."

Llorente memulakan kariernya bersama Athletic, di mana dia beraksi selama sembilan musim dalam pasukan utama dan menjaringkan 84 gol daripada 262 perlawanan LaLiga.

Dia kemudian menyertai pasukan gergasi Serie A, Juventus, di mana dia menjaringkan 16 gol daripada 34 perlawanan dalam saingan liga musim pertamanya tetapi tidak dapat mengulangi kecemerlangan sama sebelum kembali ke Sepanyol untuk menyertai Sevilla secara perpindahan pecuma pada 2015.

Selepas semusim di Stadium Ramon Sanchez Pizjuan -- di mana dia memenangi Liga Europa (UEL -- Llorente mula bertapak di England dengan mewakili Swansea City dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) sebelum turut membantu Tottenham layak ke final Liga Juara-Juara Eropah (UCL) pada 2019.

Dia kemudian menyertai Napoli dan Udinese sebelum pasukan liga divisyen dua Sepanyol, Eibar, menjadi destinasi terakhirnya sebelum bersara.

Sepanjang kariernya, Llorente telah memenangi tiga gelaran Serie A, dua kejuaraan Coppa Italia dan satu julangan trofi UEL selain turut membantu Sepanyol memenangi Piala Dunia 2010 dan Euro 2012 -- melakukan 24 penampilan buat La Roja dan menjaringkan tujuh gol.