Erik ten Hag bimbang pemain sayap Antony mengalami kecederaan serius ketika Manchester United memenuhi objektif utama kelayakan Liga Juara-Juara (UCL) dengan membelasah Chelsea.

The Red Devils mengesahkan kepulangan mereka dalam kelompok empat pasukan terbaik dengan berbaki satu perlawanan susulan kemenangan ke atas pasukan bimbingan Frank Lampard 4-1 di Old Trafford awal pagi tadi.

Casemiro, Anthony Martial, Bruno Fernandes dan Marcus Rashford menjaringkan gol sebelum Joao Felix menjaringkan gol saguhati dalam perlawanan yang menyaksikan Antony meninggalkan perlawanan dengan pengusung pada separuh masa pertama.


Diminta memberikan maklumat terkini mengenai pemain antarabangsa Brazil itu, Ten Hag berkata, “Saya tidak tahu. Semua orang telah melihat dia keluar.

"Saya boleh memberitahu anda bahawa ia serius tetapi kami perlu menunggu sekurang-kurangnya 24 jam dan kemudian kami mungkin mengetahui lebih lanjut mengenai status kecederaannya."

Komen Ten Hag menunjukkan Antony mungkin terlepas aksi final Piala FA menentang Manchester City pada 3 Jun, dengan Luke Shaw juga memerlukan penilaian selepas digantikan kerana mengalami kecederaan belakang.

"Kita perlu menunggu," katanya. “Antony kelihatan serius tetapi kami tidak tahu tahap kecederaannya. Mengenai kecederaan Shaw, kami perlu tunggu juga."

Ketiadaan mereka akan menjadi tamparan hebat buat pasukan United yang sudah pun tanpa Lisandro Martinez, Marcel Sabitzer dan Donny van de Beek untuk perlawanan akhir Piala FA.

Mengatasi City akan menjadi penyeri di atas apa yang Ten Hag anggap sebagai musim yang berjaya.

“Saya sentiasa menaruh harapan tinggi terhadap diri sendiri dan saya fikir kelab ini tergolong dalam Liga Juara-Juara, jadi anda perlu layak dalam empat pasukan terbaik,” katanya.

“Tetapi liga ini sangat sengit, dan terdapat banyak pasukan, banyak kelab, yang bersaing untuk kelayakan itu dan mereka semua boleh melakukannya kerana mereka mempunyai bajet yang tinggi, skuad yang bagus.

“Kami melihat Chelsea, mereka mempunyai skuad yang besar dan bagus dengan pemain yang cemerlang.

“Jadi, kami gembira berada dalam empat kelompok pertama. Saya rasa kami bermain musim yang baik dalam EPL. Saya akan katakan, musim ini adalah musim yang sangat bagus.”