Declan rice merupakan pemain yang lebih bagus berbanding Casemiro atau Thomas Partey, kata rakan sepasukannya dalam skuad England, Kieran Trippier.

Pemain tengah West Ham, Rice, dijangka akan meninggalkan pasukan itu pada penghujung musim ini dengan beberapa kelab utama Liga Perdana Inggeris (EPL) dikatakan berminat untuk mendapatkan khidmatnya.

Manchester United dan Arsenal antara pasukan yang dikaitkan dengan spekulasi itu walaupun mereka masing-masing sudah memiliki pemain yang cukup berpengaruh di bahagian tengah.

Casemiro dan Partey antara dua pemain tengah paling menyerlah dalam EPL musim ini dan Trippier, dalam satu wawancara bersama Rio Ferdinand Presents FIVE, tidak dapat menafikan kualiti yang dimiliki dua pemain itu.

Bagaimanapun, kapten Newcastle United berkenaan berasakan Rice memiliki kelebihan selaku pemain yang lebih baik.

"Declan amat luar biasa. Saya tidak pasti adakah anda dapat melihatnya dalam perlawanan lalu ketika kami menentang West Ham tetapi kebijaksanaannya, cara dia membuka permainan dan bagaimana dia bergerak dan betapa kuat tubuhnya, ia amat luar biasa.

"Dia mungkin yang terbaik di dunia daripada segi apa yang dilakukannya.

"Jangan salah faham, Casemiro -- dengan trofi yang dimenanginya, dengan Liga Juara-Juara, dia seroang pemain berkelas dunia.

"Tetapi jika anda bercakap mengenai ketika ini, sejujurnya Dec amat luar biasa. Dia juga masih muda," katanya.