Darwin Nunez yakin dia mampu mengikut jejak Luis Suarez dalam memacu kegemilangan di Liverpool dan menjangkakan dirinya akan mula mencuri tumpuan dalam musim keduanya bersama pasukan itu.

Penyerang kebangsaan Uruguay itu bergelut untuk menemui aksi konsisten sejak tiba di Anfield daripada Benfica pada Jun lalu, di mana dia menjaringkan gol dalam dua penampilan pertama tetapi hanya dapat merekodkan lapan jaringan daripada 23 penampilan secara keseluruhan selepas itu.

Pergelutan Nunez di depan gawang turut dipengaruhi masalah yang sedang dialami Liverpool, di mana pasukan bimbingan Jurgen Klopp itu kini sedang menduduki tangga kesembilan Liga Perdana Inggeris (EPL) dan tersingkir daripada saingan Piala Liga Inggeris (EFL) dan Piala FA.

Walaupun menyedari masalah yang dihadapinya sepanjang separuh musim pertamanya di England, Nunez melihat permulaan perlahan Suarez di Merseyside mampu memberikannya motivasi untuk bangkit seperti yang dilakukan legenda Uruguay berkenaan.

Bekas penyerang Ajax, Suarez, hanya menjaringkan 15 gol daripada 44 penampilan pertamanya dalam semusim setengah bersama Liverpool sebelum merekodkan 54 gol daripada 66 penampilan menjelang perpindahannya ke Barcelona pada 2014.

"Amat jelas, masih banyak yang perlu saya usahakan, sebagai contoh daripada segi penyudah," katanya kepada Sky Sports.

"Tetapi saya rasa perkara sama pernah berlaku kepada Suarez. Dalam musim kedua, dia benar-benar hebat.

"Sesuatu yang sama juga pernah terjadi kepada saya di Benfica. Tahun pertama berakhir dengan buruk buat saya tetapi pada tahun kedua, saya meledak.

"Di sini, saya fikir perkara sama akan berlaku. Saya harap musim kedua akan berlaku seperti itu.

"Saya akan memberikan yang terbaik pada masa akan datang dan berharap akan mendapat sedikit tuah," katanya.