Jurgen Klopp melihat faktor masa menjadi musuh utama Liverpool dalam usahanya untuk membina empayar di Anfield sambil berjanji trofi dan kejayaan akan menanti pasukan itu di hujung terowong.

Pengurus The Reds itu sedar tugasnya memerlukan keputusan yang positif dan musim ini memperlihatkan betapa mereka kembali bergelut selepas hampir memenangi empat gelaran musim lalu.

Disebalik kejayaan memenangi Piala EFL dan Piala FA musim lalu, Liverpool juga hampir menjulang trofi Liga Perdana Inggeris (EPL) sebelum terlepas pada hari perlawanan terakhir selain tewas dalam final Liga Juara-Juara Eropah (UCL) kepada Real Madrid.

Jika dibandingkan, kempen musim ini lebih sukar buat Liverpool dan peluang mereka untuk meraih trofi kelihatan amat tipis, di mana The Reds telah tersingkir daripada saingan Piala EFL dan menduduki tangga pertengahan EPL selain akan berdepan Real Madrid dalam pusingan 16 UCL.

Mereka juga akan berdepan cabaran berat menentang Brighton and Hove Albion dalam pusingan keempat Piala FA malam esok.

Klopp mengakui bahawa Liverpool berdepan kesukaran untuk mendapatkan gandingan tiga penyerang terbaik seperti sebelum ini memandangkan Sadio Mane telah meninggalkan pasukan itu untuk menyertai Bayern Munich selain masalah kecederaan dan Darwin Nunez pula memerlukan masa untuk mendapatkan keserasian bersama pemain seperti Mohamed Salah. Penyerang baru mereka, Cody Gakpo, juga sudah tentu memerlukan waktu.

Baginya, gandingan Mane, Salah dan Roberto Firmino sudah terbukti amat berbisa sebelum ini tetapi zaman itu sudah berlalu dan ia menjadi keperluan untuk mereka mendapatkan gandingan baru yang lebih segar.

"Sudah tentu itu bukan sesuatu yang bagus tetapi seperti yang saya katakan, kita tidak boleh mengharapkan yang kami akan segera kembali ke tahap terbaik dan menang 5-0 dalam perlawanan seterusnya.

"Kami perlu berusaha keras. Tiada siapa mahu mendengarinya tetapi kami perlu melakukannya.

"Dalam dua atau tiga minggu ini, beberapa pilihan lain akan kembali. Kami mempunyai beberapa pilihan dan boleh mencari kombinasi," kata Klopp.

Selepas tewas 0-3 kepada Brighton awal bulan ini, Liverpool mewaskan Wolves 1-0 dalam pusingan ketiga Piala FA sebelum terikat tanpa jaringan dengan Chelsea dalam EPL.

Klopp berasakan masalah utama Liverpool bukanlah disebabkan kurangnya jaringan daripada Salah walaupun penyerang Mesir itu hanya dapat menjaringkan tujuh gol dalam liga domestik musim ini.

"Satu-satunya masalah dalam hidup kita sentiasa melibatkan masa," kata Klopp mengenai pembinaan semula pasukannya.

"Tiada siapa mahu melaburkan masa. Situasi ketika ini tidak sempurna tetapi berdasarkan dua perlawanan terakhir, ia sesuatu yang saya boleh usahakan," katanya lagi.

Klopp menambah: "Anda perlu melaluinya (waktu sukar) dan kemudian akan ada sinar di hujung terowong. Akan ada final, akan ada trofi pada penghujung terowong itu. Bukan pada masa ini."