Pep Guardiola mengesahkan bahawa Erling Haaland cukup cergas untuk diturunkan Manchester City dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) menentang Southampton awal pagi esok.

Penyerang prolifik itu terlepas perlawanan ketika City membelasah Liverpool 4-1 dalam aksi liga hujung minggu lalu gara-gara kecederaan kelangkang tetapi sudah kembali berlatih minggu ini.

Pengurus City, Pep Guardiola, mendedahkan bahawa Haaland, yang telah menjaringkan 42 gol dalam musim pertamanya bersama kelab itu, akan dapat diturunkan untuk mengetuai jentera serangan pasukannya menjelang aksi menentang lawan di tangga tercorot liga itu di Stadium St Mary.

Pengurus berbangsa Catalan itu berkata: "Dia sudah berlatih dengan amat baik sepanjang dua hari ini. Dia sudah bersedia untuk diturunkan."

City memenangi tujuh perlawanan berturut-turut dalam kesemua kejohanan dan dapat mengurangkan kelebihan pendahulu liga, Arsenal, kepada lima mata seandainya mereka dapat menewaskan Southampton sambil The Gunners pula akan menghadapi Liverpool di Anfield malam esok.

Pasukan juara bertahan itu telah menjaringkan 17 gol dalam tiga perlawanan terakhir sebagai usaha mereka untuk memburu trofi musim ini.

Bagaimanapun, Southampton menewaskan City 2-0 dalam perlawanan Piala Liga Inggeris (EFL), tiga bulan lalu dan Guardiola menjangkakan mereka akan menghadapi satu lagi aksi sukar.

"Coraknya agak jelas, setiap pasukan bermain untuk sesuatu: berjuang untuk memenangi EPL dan berjuang untuk kekal berada dalam EPL.

"Setiap perlawanan mempunyai perwatakan tersendiri dan anda perlu bersedia.

"Southampton sentiasa beraksi kental di sana. Dalam perlawanan yang menyaksikan kami meraih 100 mata (pada 2018), mereka pasukan yang lebih baik berbanding kami, sebelum itu kami sekadar seri.

"Ia amat sukar dan saya dapat rasakan perlawanan esok juga akan sama," katanya.