LEEDS UNITED 1 LIVERPOOL 6

Mohamed Salah dan Diogo Jota menjaringkan gol berganda untuk Liverpool kembali ke landasan kemenangan dengan menewaskan Leeds United 6-1 dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) di Elland Road awal pagi tadi.

Pasukan bimbingan Jurgen Klopp itu tidak pernah merasai kemenangan dalam mana-mana kejohanan sejak menewaskan Manchester United pada 5 Mac lalu tetapi kini menamatkan kemarau dalam lima perlawanan itu dengan mengatasi lawan yang sedang bergelut di kelompok penyingkiran berkenaan.

Liverpool menguasai permainan dan berhasil menemui dua gol dalam separuh masa pertama hasil jaringan Cody Gakpo pada minit ke-35 dan Salah pada minit ke-39 tetapi Luis Sinisterra kemudian kembali merapatkan jurang buat tuan rumah sebaik dua minit babak kedua bersambung.

Bagaimanapun, tiada sebarang kebangkitan dapat dilakukan Leeds dan Livepool sebaliknya terus mendominasi untuk Jota menjaringkan gol berganda, yang mengapit satu lagi jaringan Salah, sebelum pemain gantian, Darwin Nunez, melengkapkan hari gemilang The Reds pada penghujung permainan.

Kemenangan itu menyaksikan Liverpool kini hanya dibezakan enam mata dengan slot kelayakan ke Liga Europa (UEL) musim depan.

Mereka seterusnya akan melayani kunjungan satu lagi pasukan di kelompok bawahan, Nottingham Forest, sambil Leeds pula akan bertandang ke laman Fulham hujung minggu ini.