Tottenham dijangka akan menandatangani Dejan Kulusevski secara tetap pada musim panas ini, demikian dilaporkan agensi berita, PA.

Penyerang Sweden itu menyertai Spurs secara pinjaman daripada Juventus dengan kesepakatan awal selama 18 bulan pada Januari tahun lalu dan menikmati penamat kukuh pada penghujung musim 2021-22.

Kulusevski kemudian bergelut untuk mendapatkan prestasi terbaiknya sepanjang musim ini dan terdapat laporan di Itali bahawa dia mungkin tidak akan kekal lama di London.

Ketika dia menyertai pasukan itu daripada Juve, terdapat pilihan untuk Spurs menjadikan kesepakatan itu kepada satu perpindahan tetap dengan tanda harga 35 juta Euro (RM170.85 juta) seandainya mereka layak ke Liga Juara-Juara Eropah (UCL) musim depan.

Musim sukar yang sedang dihadapi Spurs ketika ini menyaksikan mereka tidak lagi dapat menamatkannya di kedudukan empat teratas tetapi pilihan untuk pembelian Kulusevski secara tetap itu masih ada dan kelab itu difahamkan bersedia untuk memanjangkan khidmat penyerang berkenaan dengan satu kesepakatan baru.

Pengurus interim Spurs, Ryan Mason, mengakui tidak terlibat dengan sebarang perbincangan mengenai masa depan pemain itu tetapi yakin penyerang berusia 23 tahun berkenaan akan kembali mendapatkan sentuhan terbaiknya selepas musim mencabar kali ini.

Kulusevski diketepikan sepanjang separuh pertama musim ini kerana kecederaan paha tetapi dia hanya dapat menjaringkan dua gol daripada 34 penampilan, di mana dia adakalanya terpilih sebagai kesebelasan utama dan adakalanya tidak.

============


"Perasaan saya secara umumnya adalah Deki merupakan pemain Tottenham jadi perbincangan seperti itu, sama seperti perbincangan mengenai pemain lain, hanya akan tiba selepas penghujung musim ini," kata Mason.

"Saya menggemari Deki sebagai seorang pemain. Saya fikir dia mempunyai banyak ruang untuk berkembang dan mentadi pemain terbaik walaupun dia kini memang seorang pemain terbaik.

"Pada masa sama, apabila anda bermain untuk kelab seperti ini, saya fikir adalah penting untuk anda meraih peluang untuk menyarung jersinya pada setiap masa.

"Secara asasnya, apabila anda bermain untuk kelab seperti ini, pasti akan ada persaingan.

"Buat masa ini, minggu lalu, anda dapat melihat dia diletakkan di bangku pemain simpanan tetapi dia kemudian masuk dan membantu pasukan mendapatkan keputusan yang baik. Itulah perkara yang penting," katanya.

Kulusevski menjaringkan tujuh gol dan menghasilkan 15 bantuan jaringan sepanjang 54 penampilan bersama Spurs secara keseluruhan.