Arsenal menandatangani Jorginho daripada pasukan seteru London, Chelsea, menjelang tarikh tutup jendela perpindahan hari ini bagi memperkuatkan jentera tengah mereka.

The Gunners dilaporkan mengeluarkan perbelanjaan £12 juta (RM63.02 juta) kepada The Blues untuk mendapatkan pemain berusia 31 tahun itu dan pasukan pendahulu Liga Perdana Inggeris (EPL) itu melakukannya pada saat-saat akhir jendela perpindahan kali ini.

Arsenal, yang dikendalikan Mikel Arteta, pada awalnya berusaha untuk menandatangani Moises Caicedo daripada Brighton and Hove Albion tetapi tawaran yang dikemukakan mereka ditolak berkali-kali, di mana The Seagulls menegaskan bahawa pemain kebangsaan Ecuador itu tidak akan meninggalkan mereka buat masa ini.

The Gunners kemudian mengubah haluan untuk menguatkan bahagian tengah mereka dengan melengkapkan perpindahan Jorginho, yang kontraknya bersama Chelsea sepatutnya tamat pada penghujung musim ini.

Ketibaannya meredakan kegusaran mengenai kehilangan Thomas Partey, yang mengalami kecederaan rusuk ketika tewas kepada Manchester City dalam Piala FA pada Sabtu lalu, manakala Mohamed Elneny pula terpaksa diketepikan untuk jangka panjang selepas mengalami kecederaan lutut.

Sebagai rekod, Jorginho membantu Chelsea memenangi gelaran Liga Juara-Juara Eropah (UCL) 2020-21 selain turut mewakili Itali ketika menjuarai Euro 2020.