Erling Haaland memerlukan sokongan daripada rakan sepasukannya di Manchester City untuk memenangi gelaran Liga Perdana Inggeris (EPL), kata legenda kelab itu, Sergio Aguero, yang percaya hanya Lionel Messi mampu memikul sesebuah pasukan untuk memenangi gelaran.

Haaland mencecah 25 jaringan dalam EPL selepas menjaringkan hatrik ketika City menewaskan Wolves 3-0 dalam perlawanan terakhir mereka.

Hatrik keempat pemain kebangsaan Norway itu menyaksikan dia mengatasi rekod 23 gol yang dijaringkan pemenang Anugerah Kasut Emas musim lalu, Mohamed Salah dan Son Heung-min, biarpun masih berbaki 18 perlawanan liga.

Di sebalik sensasi yang dicetuskan Haaland, pasukan bimbingan Pep Guardiola itu masih ketinggalan lima mata di belakang pendahulu liga, Arsenal, walaupun sudah beraksi lebih satu perlawanan dan Aguero berkata penyerang seperti Haaland tidak boleh melakukannya seorang diri.

Ditanya sama ada Haaland mampu atau tidak untuk memacu City memenangi gelaran liga kelima sepanjang enam tahun ini, Aguero berkata kepada Stake.com: "Kita masih belum tahu mengenai perkara itu.

"Masih banyak perlawanan untuk dilalui musim ini. Haaland, yang telah menjaringkan banyak gol dan bakal memecahkan rekod bersejarah, akan memainkan peranan penting.

"Dalam kebanyakan kes, kecuali Leo (Messi), tiada seorang pun pemain yang boleh memenangi liga seorang diri.

"Ia mengenai sepasukan dan City memiliki ramai pemain berbakat dan staf yang luar biasa.

"Mereka telah membuktikan banyak perkara dengan perwatakan hebat mereka dan kita semua tahu mereka akan berjuang sehingga ke penghujungnya," katanya.