Unai Emery meminta penyokong bersabar ketika dia bertemu media buat kali pertama sebagai jurulatih Aston Villa semalam, tetapi itu tidak menghalangnya untuk meletakkan 'cabaran peribadi' untuk menjulang trofi ke Villa Park.

Emery mula berkhidmat sebagai bos Villa minggu ini setelah meninggalkan bekas kelab Villarreal, di mana dia mencapai kejayaan Liga Europa pada musim 2020-21.

Tetapi cita-cita awal perlu lebih sederhana di Villa, dengan pasukan di tangga ke-16 Liga Perdana Inggeris (EPL) menjelang pertembungan dengan Manchester United.

Jika keputusan tidak menyebelahi pasukan baharunya, Emery mungkin mendapati dirinya berada di zon penyingkiran menjelang perlawanan pertamanya sebagai pengurus.

Atas sebab itu, Emery mempunyai sedikit realisme untuk meneruskan rancangan optimistiknya untuk masa depan apabila kembali ke EPL.

“Impian saya adalah untuk memenangi trofi bersama Aston Villa,” kata bekas pengurus Arsenal itu, yang ditanya sama ada Villa boleh layak ke Eropah musim ini.


"Ia adalah cabaran peribadi saya pada mulanya. Dan impian kedua saya, objektif saya mungkin membawa Aston Villa ke Eropah.

“Tetapi sekarang kami perlu mula berfikir hanya [tentang] perlawanan seterusnya kerana kami tidak berada dalam kedudukan yang baik dalam carta sekarang, dan setiap perlawanan akan memberi kami banyak maklumat daripada pemain dan saya ingin menguji, menyemak secara individu dan kolektif pemain.

"Perlawanan seterusnya adalah satu-satunya tumpuan saya sekarang, menentang Manchester United."