Bapa Alexis Mac Allister dan wakil, Carlos telah melabelkan Juventus sebagai 'salah satu kelab paling berprestij di dunia' di tengah-tengah spekulasi yang semakin meningkat mengenai masa depan pemain tengah itu.

Bintang Brighton and Hove Albion Mac Allister adalah pemain yang diminati selepas memulakan enam daripada tujuh perlawanan Argentina dalam kempen Piala Dunia 2022 mereka yang menjulang.

Pemain berusia 24 tahun itu menandatangani perjanjian tiga tahun baharu pada bulan Oktober, dengan pilihan untuk Brighton melanjutkannya setahun lagi, namun itu tidak banyak membantu mengurangkan minat dari tempat lain.

Trio Liga Perdana Inggeris, Liverpool, Arsenal dan Chelsea turut dikaitkan, tetapi Juventus dilaporkan menjadi pendahulu untuk menandatangani Mac Allister tahun depan.

Dan ejen Mac Alister memuji gergasi Serie A itu apabila memberikan maklumat terkini mengenai masa depan bekas pinjaman Boca Juniors itu semalam.

“Juventus adalah sebuah kelab yang besar, antara yang paling berprestij di dunia,” kata Carlos Mac Allister kepada Tuttomercato.

“Saya hanya boleh mengatakan bahawa bersama-sama [Brighton] kami akan menganalisis tawaran yang kami terima, kemudian kami akan memutuskan apa yang akan berlaku kepada masa depan Alexis.

“Dia bermain dengan sangat baik di England dan dia berterima kasih kepada Brighton kerana mereka memberinya peluang untuk bermain di Eropah.

"Bagaimanapun, kami tidak boleh memberikan harga, dan kami juga tidak menyatakan siapa yang menghubungi kami. Kami tidak mahu memberikan maklumat yang boleh menjejaskan rundingan yang akan berlaku, jika ada."