Ketua jurulatih Tottenham, Antonio Conte, yakin Song Heung-min akan pulih untuk mewakili Korea Selatan dalam Piala Dunia Qatar pertengahan bulan ini.

Penyerang itu mengalami retak soket mata sewaktu Spurs menewaskan Marseille 2-1 dalam Liga Juara-Juara Eropah (UCL) pertengahan minggu lalu, sekali gus menimbulkan kegusaran mengenai keberadaannya dalam temasya bola sepak terbesar dunia itu.

Son kemudian disahkan akan menjalani pembedahan dan tidak terlibat ketika Spurs tewas kepada Liverpool awal pagi tadi sebelum Conte mengesahkan bahawa dia tidak lagi akan mewakili Tottenham sehingga waktu rehat Piala Dunia.

Bagaimanapun, Conte memberikan perkembangan memberangsangkan mengenai penglibatan Son di Qatar, di mana dia percaya pemain itu akan dapat mewakili negaranya.

"Tentang Sonny, saya sudah mengirimkan pesanan kepadanya selepas dia menjalani pembedahan," kata Conte selepas tewas kepada Liverpool.

"Sonny amat-amat kecewa dengan situasinya tetapi saya harap dia akan pulih dengan amat baik dan dapat bermain dalam Piala Dunia kerana saya juga pernah menjadi pemain dan saya tahu kepentingan Piala Dunia.

"Saya yakin dia akan segera pulih dan dapat bermain dalam Piala Dunia. Dia sudah tidak berada di Hospital, dia sudah pulang ke rumah," katanya.

Piala Dunia akan membuka tirai pada 20 November ini tetapi Son masih memiliki empat hari selepas itu untuk pulih sebelum Korea Selatan memulakan aksi Kumpulan H dengan menentang Uruguay.