Ole Gunnar Solskjaer berpendapat Edinson Cavani mampu beraksi lama di Manchester United, dengan mengatakan bahawa penyerang itu "mempunyai beberapa tahun lagi" di tahap tertinggi.

Cavani tiba pada tarikh akhir 5 Oktober pada akhir jendela perpindahan sebelumnya, di mana usaha The Red Devils mendapatkan pemain diteliti ramai pihak.

Dengan sasaran utama, Jadon Sancho, gagal dibawa masuk dan Donny van de Beek merupakan satu-satunya pemain baru, United bersetuju dengan jam terakhir, mendapatkan khidmat Cavani secara percuma dan bersama-sama dengan Alex Telles dari Porto, Facundo Pellistri dari Penarol dan Amad Diallo dari Atalanta -- yang bakal bersama pasukan bulan depan.

Walaupun kelihatan tergesa-gesa untuk berhijrah ke United, Cavani telah memberikan impak di England walaupun tujuh daripada lapan penampilannya dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) hadir sebagai pemain gantian.

Dia menjaringkan dua gol dan satu assist ketika membantu United bangkit untuk menang 3-2 ke atas Southampton bulan lalu dan meledak gol pertama ketika meraih kemenangan 3-1 ke atas Everton, dan turut membuka jaringan ketika meraih kemenangan 2-0 dalam saingan Piala EFL di Goodison Park minggu lalu. Dia kemudian melakukan assist kepada jaringan Bruno Fernandes ketika seri 2-2 di Leicester City.

Penyerang United, Marcus Rashford, menyatakan kehadiran Cavani telah menghidupkan satu dimensi baru dalam jentera serangan pasukan.

Kontrak setahun Cavani memiliki pilihan untuk dilanjutkan, dengan ketika dia tidak akan memberikan jaminan mengenai masa depannya, pengurus pasukan, Solskjaer, kelihatan yakin pemain tersebut mampu ditawarkan kontrak baru untuk kekal bagi musim hadapan.


"Buat masa ini, nampaknya dia masih ada beberapa tahun lagi," kata Solskjaer. "Saya tidak akan mengatakan apa-apa lagi. Dia memberi impak yang hebat, jadi mari kita fokus pada peningkatan semua pemain."

Solskjaer menegaskan Cavani "pastinya bakal beraksi dalam skuad utama" walaupun memiliki peranan penting sebagai pemain gantian dan membawa berjaya memikul jersi nombor tujuh.

"Saya mempercayainya, saya mempercayai pemain saya, dan kami mempunyai persaingan yang baik untuk mendapatkan tempat," katanya.

"Memilih jersi nombor tujuh, ia merupakan perkara pertama ditanya Cavani. Kami bercakap mengenai sejarah kariernya, personalitinya, perbincangan yang kami adakan dan saya tidak meragui kemampuannya.

"Dia sangat teliti, profesional. Tabiatnya, segala sesuatu menunjukkan mengapa dia mempunyai kerjaya yang dia lalui. Walaupun pada usia sekarang, dia adalah salah satu pemain paling hebat yang kami ada."