Sven Botman berharap dapat membantu Newcastle United dalam matlamat mereka untuk "mencapai puncak" selepas memuktamadkan perpindahannya dari Lille.

Newcastle mengesahkan awal minggu ini satu perjanjian, bernilai kos pendahuluan yang dilaporkan sebanyak EURO37 juta, telah dicapai dengan Lille untuk menandatangani pemain pertahanan tengah itu.

Perpindahan itu dibuat secara rasmi pada hari Jumaat, dengan kelab bercita-cita tinggi Liga Perdana itu mengenepikan minat daripada beberapa pasukan lain, termasuk juara Serie A, Milan.

Botman antarabangsa Belanda Bawah 21 menjadi pemain ketiga Newcastle selepas penangkapan tetap Matt Targett dan ketibaan Nick Pope.

Pasukan Eddie Howe terus dikaitkan dengan pelbagai pemain lain, dan Botman yakin dia telah membuat pilihan yang tepat untuk berpindah ke St James' Park.

“Saya sangat gembira – gembira – dan saya tidak sabar untuk memulakan pengembaraan baharu ini,” Botman, yang menandatangani kontrak lima tahun, memberitahu laman web rasmi Newcastle.

"Ini adalah hari terbaik dalam hidup saya, untuk menandatangani kontrak dengan Newcastle United. Ia adalah hari yang saya telah bekerja keras dan saya sangat teruja.

"Newcastle mempunyai rancangan jangka panjang untuk mencapai puncak, untuk saya dan untuk kelab, dan mereka bermain di Liga Perdana yang merupakan liga terbaik di Eropah.

"Keseluruhan pakej adalah sempurna. Saya tidak sabar-sabar sekarang untuk bertemu peminat dan juga rakan sepasukan baharu saya."