Bekas penyerang sensasi Brazil, Robinho telah ditahan pihak polis dan akan menjalani hukuman 9 tahun penjara atas kesalahan merogol.

Dia telah disabitkan kesalahan dua tahun lalu di Itali atas peranannya dalam aktiviti merogol berkumpulan seorang wanita Albania di sebuah kelab malam di Milan pada 2013.

Robinho, 40, ditahan di flatnya di bandar asalnya, Santos. Kerajaan Itali telah meminta agar dia menjalani hukuman di Brazil selepas gagal mendapatkannya ekstradisi.

Pada hari Rabu, mahkamah di Brazil mengekalkan keputusan itu dan juga memutuskan bahawa dia harus menjalani hukuman di balik penjara dan bukannya di bawah tahanan rumah.

Terdahulu pada hari Khamis, seorang hakim Mahkamah Agung menolak permintaan untuk menghentikan penahanannya.

Tindakan tegas yang diambil oleh sistem keadilan Brazil telah dipuji oleh banyak pihak di media tempatan, yang bimbang Robinho akan mengelak daripada keadilan kerana kemasyhuran dan kekayaannya.

Bekas pemain antarabangsa Brazil itu, yang mempunyai 100 caps untuk negaranya, bermain untuk AC Milan pada masa jenayah itu.

Selepas didapati bersalah, dia kalah dalam rayuan pada 2020 sebelum mahkamah tertinggi Itali mengekalkan hukumannya pada 2022.

Pendakwa raya Itali kemudian mengeluarkan waran tangkap antarabangsa untuknya.

Pemain bola sepak itu, yang menghabiskan masa dua tahun bersama Manchester City, memberitahu rangkaian Brazil pada hari Ahad bahawa hubungan seks itu "konsensual".